05-10-2010

autoreply is geen antwoord

Je kent ze wel, die berichten die je meteen ontvangt nadat je een email hebt verstuurd. Meestal als je een bericht stuurt naar een groter bedrijf, een politieke partij of zoals ik laatst naar hyves. Zoiets heet in internettaal een autoreply; vroeger zeiden we gewoon nog een automatisch antwoord. Maar iedereen die vroeger wel eens zo'n automatische boodschap kreeg kreeg dan toch altijd een gevoel van "hebben ze mijn vraag of opmerking dan echt wel gehoord" of dat je je zelfs afvraagt of het antwoord wel aansluit bij de vraag. Omdat heden ten dage geleerd is van de missers van vroeger is het gevolg dat de gegeven autoreplies steeds minder zeggen, steeds algemener worden; in ieder geval wordt er steeds minder beloofd wat niet waargemaakt kan worden. Behalve de autoreplies van politieke partijen dan natuurlijk, maar die zijn gewend om gedane beloftes niet na te komen. Zo wacht ik nog steeds op echt antwoord op eerder gedaan onderzoek (CREATIN) en berichtjes daarover in april 2010; de politieke partijen die nu nog steeds niet gereageerd hebben hadden een autoreply dat "binnen enkele dagen contact" zou worden opgenomen...
Hoe dit laatste ook zij, ik geloof dat ik dat altijd nog prefereer dan de autoreply van een firma als Hyves die juist door het snelle internet groot is geworden. Zij beloven "zo snel mogelijk contact" op te nemen. Maar wanneer is dit dan? Enkele uren, dagen, enkele weken? Op mijn nieuwe in een emailbericht verpakte vraag hoe lang ik dan moet wachten op een antwoord volgt natuurlijk weer eenzelfde autoreply: "zo snel mogelijk..." Ergerlijk! Nikszeggende onzin. Een autoreply hoort meer te zijn dan het Franse nikszeggende "ca va", waarop je - hoe beroerd je je ook voelt - altijd moet antwoorden "ca va". Hopelijk kunnen wij deze valkuil vermijden met DIR-ACT.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten